deboerontour

Portugal 2011-2012 week 1

Dag 1, dinsdag 13 december.

Enkhuizen

Het is dinsdag 13-12-11 (grappig 13-12-11). Na ruim 2 maanden vertraging kunnen we vandaag eindelijk vertrekken naar het zuiden. Het oorspronkelijke plan om op 9 oktober te vertrekken kon helaas niet doorgaan. Maar we vinden gezondheid belangrijker dan een rit naar het zuiden. Als dan eindelijk het bericht komt dat alles weer in orde is, zijn we beiden zo verkouden dat we de reis weer een week moesten uitstellen.

En vandaag is het dan zover. We staan bijna te popelen om weg te kunnen gaan. Na een bezoek aan de kapper en de waarnemende buren nog even gesproken te hebben kunnen we om 11:15 uur de camper starten. De navigator (ventura S7000, deze houdt rekening met hoogte en breedte van de camper zodat je niet voor een viaduct komt te staan die net 10 centimeter lager is dan je camper.) hebben we ingesteld op ............  een plaatsje tussen Antwerpen en Gent. Op het scherm is te zien dat de route via Amsterdam en Utrecht loopt.

De weersvoorspelling voor vandaag is slecht. Veel regen, harde regen en storm met een snelheid van soms tot 90 km. per uur.

Als we de straat uitrijden regent het. We besluiten om niet via Amsterdam te rijden en nemen, ondanks storm en regen, de dijk richting Lelystad. Gelukkig valt het allemaal mee en komen we zonder problemen in Lelystad.

De reis verloopt verder prima. Om ............ passeren we de grens bij België.

In Antwerpen staat op de tegenovergestelde rijbanen een enorme file. Wij hebben daar geen last van en kunnen normaal doorrijden. Halverwege Antwerpen Gent is de afslag naar ................. . Het is inmiddels 14:45 uur en we vinden het nog te vroeg om nu al te stoppen. We nemen de eerstvolgende parkeerplaats en tikken op de Ventura S7000 een route in naar Arras in Frankrijk maar via Roeselare (België). Lekker binnendoor via de provinciale wegen. Helaas, in Roeselare worden we toch weer gedwongen om via Lille te rijden. Daar komen we natuurlijk in een file terecht. Van de grens België Frankrijk tot aan de afslag Arras is het volledig file rijden. Om half zes komen we in Arras aan. We rijden door de kerstversierde stad op zoek naar een overnachtingsplek. We vinden een plek vlak bij het station. Er staat nog een camper dus volgens ons geen probleem. Als we goed en wel geïnstalleerd zijn horen we de camper achter ons wegrijden. We staan nu alleen en langzamerhand vertrekken ook alle geparkeerde personenauto’s. Buiten is het pikke-donker maar met de luiken dicht en het licht in de camper aan heb je daar totaal geen erg in. Het regent regelmatig. Bedtijd nadert en voor het eerst deze trip brengen we de nacht door in ons vertrouwde bed. Heerlijk!

Dag 2, woensdag 14 december

Arras

De nacht is ook regenachtig geweest. Soms best hard. Als we opstaan is het half bewolkt en is het net droog.

Om half elf rijden we weg. Het regent dan weer. Ons einddoel vandaag is Brezolles. We rijden via Amiens en nemen geen snel- en/of tolwegen. Om 14:00 uur krijgen we onderweg een gigantische natte sneeuwbui. Wat later als het al weer droog is stoppen we bij een Lidl om wat eten en een paar dozen wijn in te slaan. Hierna vervolgen we onze route naar Brezolles waar we om half zes aankomen. Op de camperplek staan al 2 campers. Naast de camperplek is een doorgaande weg met vrij veel vrachtverkeer.

De avond brengen we met de gebruikelijke bezigheden door. De een leest wat en de ander brengt verbeteringen aan op de site en begint de belevenissen op papier te zetten. Belevenissen op papier? We hebben nog niet veel beleefd. Als we ergens aankomen regent het. En vaak niet zo’n klein beetje ook. Je gaat dan niet een stuk wandelen of een stad bezichtigen. Hoewel, het is pas de tweede dag! Misschien morgen weer.

Dag 3, donderdag 15 december 2011.

Brezolles

Het heeft vannacht gewaaid en geregend. Het is nu half bewolkt. Van de naastgelegen weg met al z’n vacht verkeer heb je totaal geen last. De chauffeurs weten op tijd te stoppen. Ons einddoel is vandaag Chateau Gontier.

Een plaats ruim 200 km. van hier en het ligt aan de Mayenne rivier. Onderweg tanken we bij Intermarché en proberen bij een Mc Donalds onze e-mail op te halen. Helaas dat lukt niet. We rijden door de Calvados-streek en een temperatuurmeter geeft 8 graden celsius aan.

Om half drie komen we bij de camperplek in Chateau Gontier. Het is een plek aan de rivier Mayenne en het verkeer raast achter langs je camper. Als we het terrein oprijden zien we dat er alleen een parkeerverbod is voor campers. Alle andere voertuigen zijn van harte welkom. We trekken de stoute schoenen aan en gaan toch in een parkeervak staan. Als het zo goed als droog is gaan we een stuk wandelen. We hebben geluk want tijdens het wandelen blijft het aardig droog. We lopen door het centrum en omdat het vrij koud is gaan we terug naar de camper. Goed gegokt. Want zodra we binnen zijn begint het weer flink te gieten. Dit houdt de hele avond aan. Soms iets minder en dan weer vrij hevig. Ook de wind blijft niet achter. Deze gaat regelmatig van stevige wind naar storm. De camper staat flink te schudden op z’n wielen. De wind staat precies op de hoek rechts achter dus morgenochtend kijken of de fietsen en de fietshoezen het hebben gehouden. Antoinette begint het op een gegeven moment eng worden en gaat op de bank slapen. Het is vrij warm in de camper. De wind komt volgens ons uit het zuid-westen en brengt warme oceaanlucht mee. Uiteindelijk vallen we met al dat geschud toch nog in slaap, het is dan al 2 uur geweest.

Dag 4, vrijdag 16 december

Chateau Gontier

Tjonge wat een nacht was dat. Gelukkig is het nu .droog maar zwaar bewolkt. Om 11 uur vertrekken we richting Rochefort. Het is nu 10 graden Celsius. De navigator wijkt iets af en brengt ons door een gebied met wijnvelden. We hebben geen spijt van deze kleine omweg want het is een fantastisch gebied. Na verloop van tijd zien we een Mc Donalds. Hoewel we geen Mc Donalds-fan zijn stoppen we toch even. Een patatje is wel lekker maar vooral het binnenhalen van de e-mails is toch het belangrijkste. Veel reclame mails. dus geen bijzonderheden.

Als we verder rijden zien we dat veel riviertjes al buiten hun oever zijn getreden, zoveel water is er al gevallen.

We hebben tijdens deze rit veel zon en wind. Om half vier komen we bij ons einddoel voor deze dag: de jachthaven van Rochefort. Uit vier borden met camper + rode streep van links onder tot rechts boven, blijkt dat je hier niet mag staan met de camper. Alleen laden en lossen. We zetten toch de camper neer en vragen aan de havenmeester of dat bezwaarlijk is. Totaal geen probleem voor 1 nacht. We vragen en krijgen een plastic-toegangskaart voor wc en douche. Doch deze werkt niet.

We lopen naar het centrum Historique en komen op een groot parkeerterrein (goed voor duizend auto’s). Ook staan hier een groot aantal campers. Als we verder het centrum inlopen zien we een standbeeld van Pierre Loti. Met Pierre Loti hebben we voor het eerst kennis gemaakt in Istanbul (Turkije). Een heel verhaal waar we nu niet op ingaan. Maar wel een hele belevenis.

Als we op een plein komen met ijsbaan en kerstkraampjes begint het enorm te hagelen. We schuilen en wachten totdat de bui voorbij is want de hagelstenen doen zeer aan je oren.

Na het eten begint het in de verte te onweren. Ook komt er weer zo’n storm met veel regen. Omdat we beschut staan schud de camper niet zo erg als in Chateau Gontier. Met tussenposes komt het onweer steeds weer terug alsook de storm. De laatste onweersbui voor deze dag is rond kwart voor twaalf.

Dag 5, zaterdag 17 december

Rochefort

Als we opstaan is het zonnig weer. Vannacht hebben we bijna alle weertypen die er zijn gehad. Zoals: regen, heel veel regen, een giga hagelbui, onweer en storm. Sneeuw hebben we niet gezien. Gisteravond laat is er nog een camper naast ons komen staan. Als we wegrijden zijn er inmiddels 5 campers bijgekomen. Er kan in het winterseizoen veel in Frankrijk. Probeer dat maar eens in Nederland. Het einddoel vandaag is Parentis-en-Born, zo,n 266 km hier vandaan in Leslandes.

We rijden door het mooie stadje Pons. De prachtige  route voert ons verder door de Cognacstreek. Wat is het toch heerlijk om over al die B-wegen te rijden. Het duur wat langer maar je ziet zoveel meer.

Om vier uur bereiken we de camperplek in Parentis-en-Born. Er staan vier campers op het terrein. Wat we ook proberen met een Maestro- of Visa betaalkaart de slagboom gaat niet open. We rijden door naar Gastes maar daar staat alles onder water (regenval) en de slagboom kan alleen open met een franse betaalcard. Dus, de boeken pakken en opzoek naar wat anders in de buurt. We zien een camperplek in Mimizan-plage, zo’n 22 km. hier vandaan.

In Mimizan nog een paar croissantjes gehaald voor morgenochtend en dan naar de camperplek. Ook hier een automaat maar met Nederlandse beschrijving. We tikken het kenteken van de auto in wachten op de plastic card  en kunnen naar binnen. We zoeken een plek. Ruimte genoeg.

Rond zeven uur Eric gebeld voor het laatste nieuws uit Nederland en de weersvoorspelling de komende week. Volgens Eric wordt het morgen een zonnige dag in Mimizan-plage. De komende week in Noord Spanje wordt het wisselvallig weer met veel buien. ‘sAvonds kijken we deze reis voor het eerst tv. Maar omdat het flink waait valt af en toe het beeld stil. Later op de avond vallen wij ook stil.

Dag 6, zondag 18 december

Mimizan

Het heeft vannacht veel geregend. Het leek alsof het soms met bakken uit de lucht kwam vallen. We ontbijten met de croissants en een zondags eitje. Om kwart over tien komt er toch een blauwe lucht aan. Het is maar een half uurtje zonnig, dan regent het weer. Als het droog is lopen we de duinen op en zien de Atlantische Oceaan. Deze gaat flink te keer. Er is een hoge branding en je ziet de volgende buien zich alweer aankondigen. We gaan terug naar de camper.

Rond 13:00 uur ziet het er buiten zo goed uit dat we besluiten te gaan wandelen. We wandelen over de duinen richting centrum. Na verloop van tijd wordt het weer wat bewolkt en we besluiten om terug te lopen naar de camper. Daar aangekomen is het geheel bewolkt maar het blijft droog.

Twee stel franse camperaars willen weer naar huis maar helaas de uitrij slagboom vertikt het om omhoog te gaan. Er wordt een monteur gebeld die pas na 45 minuten arriveert. Daarna nog een 3 kwartier sleutelen en de fransen kunnen huiswaarts. De monteur is daarna zeker nog twee uur bezig geweest om alles toch goed in orde te maken.

Op het moment dat de fransen het terrein afgaan komt er een camper met Nederlands kenteken het terrein op rijden. De eerste Nederlander die we zien sinds de Nederlandse / Belgische grens.

s’Avonds kijken we TV en werken we, op klad, de website bij. Maar oh wat een pech. Op een gegeven moment is de hele website niet meer te vinden op de laptop. Van alles geprobeerd om website weer terug te halen maar niets lukt. Komt natuurlijk ook omdat ik nog geen 100% kennis heb van Apple. Morgen maar verder proberen. Met een behoorlijk rot gevoel gaan we naar bed.